Menu X

Voor technische installaties die afhankelijk zijn van effectieve warmteoverdracht, is externe corrosie van warmtewisselaarcomponenten een aanzienlijk probleem. Als er niets aan wordt gedaan, kan corrosie de effectiviteit van een batterij aanzienlijk verminderen, maar soms is het moeilijk om te bepalen welke anticorrosie behandeling in uw situatie het beste voldoet.

Gelukkig bieden fabrikanten een verscheidenheid aan corrosiebestendige producten, waaronder vooraf gecoate lamellen, totale batterij coatings, spray-on topcoats en gemoffelde epoxy’s. Dit artikel behandelt de voordelen en afwegingen bij alle vier de opties, terwijl voor elke optie een aantal geschikte toepassingen worden geschetst.

Optie 1: Electrofin E-coat

Ook bekend als elektrocoating of kathodische depositie, zoals Electrofin (een product van PPG), is e-coating een van de meest effectieve middelen voor corrosiebescherming die beschikbaar zijn. Bij het ElectroFin-coatingproces wordt een geassembleerde batterij elektrisch geladen en vervolgens ondergedompeld in een tegengesteld geladen bad van water en vaste verfstoffen. De batterij wordt in wezen een magneet waar de verf naar toe wordt getrokken (denk aan poedercoating, maar dan onder water).

De batterij wordt vervolgens gespoeld en in de oven gebakken, wat resulteert in een zeer gelijkmatige hydrofobe laag met een gelijkmatige droge laagdikte van 15 tot 30 micron. Dit is inclusief de snijranden, wat betekent dat de batterij volledig is ingekapseld en beschermd. Bij goed onderhoud kan E-coat jarenlang een effectieve corrosiebescherming bieden.

Voordelen: E-coat is een effectief middel om de verbindingen van een batterij te beschermen tegen galvanische corrosie, die optreedt wanneer ongelijksoortige metalen in de loop van de tijd op elkaar inwerken in aanwezigheid van een elektrolyt. Het verschil in de elektrodepotentiaal van de twee metalen zorgt ervoor dat de ene als kathode fungeert en de andere als anode, wat zorgt voor een versnelde corrosie van het anodemetaal. Deze corrosie verzwakt de verbinding bij de verbindingen van de batterij, waardoor de effectiviteit ervan afneemt. E-coat zorgt voor isolatie tussen de twee metalen, waardoor effectief een barrière wordt gecreëerd die het optreden van galvanische corrosie belemmert.

E-coating maakt de batterij ook bestand tegen corrosie veroorzaakt door andere bronnen, zelfs relatief sterke zuren en basen.

Afwegingen: E-coating van een batterij is duurder dan het gebruik van vooraf gecoate lamellen, en de hydrofobe aard maakt het ongeschikt voor toepassingen waar de aanwezigheid van waterdruppels negatieve effecten zou kunnen hebben (zoals in een verdamper). E-coating vereist ook dat de batterij naar een coater wordt verzonden, gecoat en vervolgens teruggestuurd, wat de levertijd verlengt.

Toepassingen: E-coat biedt een robuuste bescherming tegen corrosie en is bestand tegen meer dan 6.000 uur tijdens ASTM B117-tests. Deze veerkracht maakt het zeer geschikt voor HVAC-gebruik in kustgebieden. Om dezelfde redenen wordt het ook vaak gebruikt in warmtewisselaars op schepen en andere maritieme omgevingen.

Optie 2: Alucoat Waterfin 700

Waterfin 700 is een product waarmee aluminium wordt behandeld om vooraf gecoate lamellen te maken voor gebruik bij de productie van warmtewisselaars. Het aluminium is bedekt met een silicavrije lak en is verkrijgbaar in verschillende diktes, legeringen en hardheden.

Aluminium Prepaint

Voordelen: Net als E-coat beschermt Waterfin 700 ook tegen galvanische corrosie. Het doet dit echter door contact tussen ongelijksoortige metalen te elimineren. Door kragen te gebruiken die uitlopen, komen de buizen van de batterij nooit in contact met niet-gecoat lamelmateriaal, waardoor een diëlektrisch circuit wordt voorkomen en de galvanische reactie wordt belemmerd. De film van Waterfin 700 bedekt ook het gebied van de lamel verder bij de verbinding vandaan en biedt een matige bescherming tegen corrosie over de rest van de lamel.

De prijs is een ander belangrijk voordeel van pre-coat, omdat het goedkoper is dan e-coat. Bovendien is Waterfin 700, in tegenstelling tot elektrocoating, direct klaar voor gebruik. Het wordt verkocht op rollen zoals niet-gecoate lamellen, dus het is niet nodig om iets naar een coater te sturen, wat doorlooptijd bespaart.

Afwegingen: Waterfin 700 biedt een lager niveau van corrosiebescherming dan E-coat, doorstaat 1000 uur in ASTM B117-tests, en is geschikt voor warmtewisselaars in minder extreem corrosieve omgevingen.

Toepassingen: De hydrofiele aard van Alucoat’s Waterfin 700 maakt het geschikt voor omgevingen zoals verdampers, waar water moet stromen in plaats van te parelen. Waterfin 700 zou een goede keuze zijn voor gebruik in warmtewisselaars in voedselverwerking of residentiële en commerciële HVAC-toepassingen. Waterfin 700 biedt ook corrosiebescherming tegen chemicaliën en verontreinigende stoffen en zou goed standhouden in omgevingen waar een van beide aanwezig is.

Optie 3: E-coat + spray-on hydrofiele topcoat

Een derde optie is het aanbrengen van een hydrofiele spray-on coating nadat de batterij is voorzien van een E-coating. Na uitharding ontwikkelt de hydrofiele coating een ultradun hydrofiel oppervlak waar water wordt aangetrokken door het oppervlak van het substraat, wat resulteert in condens die van de onderkant van de batterij afloopt en niet van het oppervlak van de batterij wordt geblazen.

Voordelen: niet alleen profiteert de batterij van de corrosieweerstand en algehele sterkte van de E-coat, de toevoeging van de hydrofiele laag maakt het mogelijk de batterij te gebruiken in toepassingen waarbij water moet stromen in plaats van parelen. Deze coating zorgt voor een duidelijke verbetering van de condensafvoer van koelers en verdampers, terwijl ook de luchtsnelheid tot 26% kan worden verhoogd in vergelijking met een niet-gecoate lamel. De hydrofiele toplaag biedt ook zijn eigen bescheiden slijtvastheid zonder verlies van hydrofiliteit.

Afwegingen: Afgezien van kleine extra kosten (1,5 – 2%), zijn de nadelen van het toevoegen van een hydrofiele toplaag minimaal. De topcoat wordt aangebracht door dezelfde coater waar de batterij is voorzien van een E-coating, dus er is geen extra doorlooptijd of extra vrachtkosten.

Optie 4: Heresite P-413 gebakken fenol-epoxy

Een vierde corrosiebestendige optie is een gebakken fenolcoating vervaardigd door Heresite en speciaal ontworpen voor gebruik op externe oppervlakken van warmtewisselaars. De coating kan worden aangebracht via volledige onderdompeling, overstroming of spuitmethoden.

Heresite coating

Voordelen: Door de dichte cross-links kan Heresite P-413 een hoge mate van corrosieweerstand bieden, zelfs wanneer het wordt aangebracht als een dunne film. Heresite heeft ook een ANSI 51-certificering voor contactloze voedselzones en biedt weerstand tegen een groot aantal chemicaliën.

Afwegingen: de extra stap kan bijdragen aan een langere levertijd (ongeveer 10 werkdagen). Wat de dikte betreft, zijn Heresite en E-coat redelijk vergelijkbaar, met elk een droge laagdikte van ongeveer 25 micron.

Toepassingen: Heresite P-413 is ontworpen voor gebruik op componenten en onderdelen in airconditioning- en koelsystemen, met name die welke werken in matig tot ernstig corrosieve omgevingen, zoals onder andere maritieme en offshore-toepassingen.

Alternatieven zonder coating

Naast het aanbrengen van een coating op het metaal, is het ook mogelijk om door een andere materiaalkeuze corrosie uit te sluiten. daaronder vallen ook het vertinnen en (volbad) verzinken van het materiaal.

Voor persoonlijk advies over de anticorrosie behandeling van een batterij kunt u contact opnemen met één van onze specialisten.