Menu X
Welke oplossing hebben wij gevonden

Onze rol in dit project

Saipem heeft een klus aangenomen in de straat van Hormuz, waar de buitentemperatuur tot 50 graden kan oplopen. Om daar te kunnen werken, moet de Saipem 7000 worden voorzien van extra koeling. Recupair leverde daarvoor de benodigde koelblokken en luchtkoelers, allemaal geschikt voor toepassing in deze uitdagende condities. Vanwege de toepassing aan boord van een zeegaand vaartuig, moest de omkasting geheel in RVS 316L worden uitgevoerd. Recupair heeft het ontwerp vormgegeven en alle capaciteitsberekeningen gemaakt.
Projectinformatie

Over de Saipem 7000

De Saipem 7000 is het op twee na grootste kraanschip ter wereld met een hefvermogen van 2 x 7000 ton.

Begin jaren 1980 werd het concept voor de Micoperi 7000 bedacht door Gusto Engineering voor de toenmalige eigenaar Micoperi, gebaseerd op de in 1978 gebouwde Balder en Hermod, maar groter. Het bedrijf wilde een kraanschip bouwen dat in staat was om zeer grote olieproductieplatforms te hijsen. Naast de werkelijke hefcapaciteit geldt het schip ter ondersteuning van het gehele project door hotel- en werkplaats-faciliteiten te bieden voor circa 800 personen.

Het schip werd gebouwd tussen 1985 en 1987 in Monfalcone. De Micoperi 7000 werd in twee losse delen gemaakt in een lang droogdok. De losse helften werden buiten het droogdok aan elkaar gemaakt. In september 1987 begonnen de proefvaarten en in december van hetzelfde jaar werd het schip overgedragen aan Micoperi. De totale bouwkosten werden nooit vrijgegeven.

Lengte: 198 m

Breedte: 87 m

Diepgang: 27,5 m

Waterverplaatsing: 172.000 ton

Kruissnelheid: 9,5 knopen

Vlag: Bahamas

IMO-nummer: 8501567

Bouwjaar: 1987

Werf: Fincantieri Monfalcone

Meer informatie over de Saipem 7000 kunt u vinden via de knop hieronder.